17 November 2016

KEMBARA KORGA (KORBU + GAYONG) Part 1 #MisiG7

Assalamualaikum dan hai y’all!

Lineup perkasa Kembara Korga 2016

Setelah lama mendiamkan diri (tibah!) kerana kesibukan kerja hewhew, akhirnya tibalah update terbaru dari saya selepas beraktiviti hiking di puncak tertingi Banjaran Titiwangsa, Gunung Korbu (2,183m) dan puncak keempat tertinggi Semenanjung, Gunung Gayong (2,173m) pada 5, 6 dan 7 November 2016 yang lalu. Selalunya memang trip ni orang panjat Korbu dengan Gayong sekali, jadi dipanggil KorGa ajelah (Korbu + Gayong)

Kali ni saya membuat kejutan (lol!) sebab dahlah takde perancangan langsung nak pergi, lepas tu nak panjat bukan satu, tapi dua G7 terus pulak tu, dan sebab keduanya memang tak bagitau sesiapa pun, termasuklah Coach Fareez hewhew. Yelah, kekadang anak didik nak jugak buktikan pada guru dia boleh berjaya sendiri dengan ilmu yang guru dia ajar tanpa perlu guru teman setiap masa kan hehehe

Beberapa hari nak pergi, barulah saya confirmkan kehadiran dengan Eira yang mula kenal waktu YongYap Bubu Tok Nenek (YYBTN). Eira kata ada tempat kosong sebab ada orang tarik diri last minute, jadi memang last minute gila saya join ni takde preparation langsung huuu. Tapi Eira kata takpe, nanti dia teman saya jalan slow sesama haha. Eira kata dia dengan Akim takkan biarkan saya jalan sensorang macam dekat YYBTN huu terharu

Carpool 5, baru 12 jam berkenalan hewhew

Lepas Eira masukkan saya dalam group WhatsApp tu, terus riuh buat macam rumah sendiri hehe. Dalam group tu lepas baca dia punya tentatif, mak aih hari kedua kena jalan sampai pukul 9 malam huu amende dekat YYBTN yang expect sampai pukul 6 petang pun sampai pukul 12 malam, ni kalau jangka sampai pukul 9 malam ni agaknya sampai pukul berapa nak oiiii

Tak macam YYBTN, dua bulan sebelum trip dah prepare fizikal dengan barang-barang bagai, tapi Korga ni beberapa hari nak bertolak barulah start cari barang. Tapi sebab dah pergi YYBTN, dah tahu dah barang apa nak beli hagituhh dah acah-acah senior hiker la kan. Vaseline wajib ada kalau taknak melecet, gummy candy pun wajib ada takut ketar-ketar tak cukup gula dalam darah. Fizikal takyah cakaplah, memang tak prepare langsung huu. Jogging takde, exercise takde. Lepas habis YYBTN, mana ada dah panjat gunung huhuhu paling-paling pun panjat Berekeh dekat Sg Siput nu haa setakat tinggi 454 meter. Konon-kononnya lepas panjat G7 seketul nak berehat lamalah taknak workout sebab letih muahaha

Tapi disebabkan confirm last minute jugaklah, saya tak sempat nak nervous lama-lama haagitu. Tahu-tahu je dah sampai hari kejadian. Pada hari kejadian, boss taknak sign borang cuti wuuu lama tunggu sampailah dah pukul 6 lebih, lepas segala pujuk rayu barulah dia sign.

Dekat luar gate Empangan Sultan Azlan Shah

Malam tu jugak first time berkenalan dengan rakan-rakan baru yang kena carpool sekali dah macam orientasi pulak hewhew. Eira kata, dia arrange carpool baik punya, kasi saya carpool dengan budak-budak yang awesome (yelah tu haha) Deham ambil saya dekat rumah, kemudian kami gerak ke rumah Nik dekat Seksyen 7 Shah Alam. Lepas berkenalan dengan Deham, dia kata sebenarnya saya ganti kawan dia nama Johan yang pernah ikut naik Yong Belar. Johan tarik diri last minute, so disebabkan ada kosong Eira ajak saya join.

Saya dengan Deham boraklah pasal pengalaman masing-masing hiking. Deham terkejut saya dah sampai Kenderung, sebab dia kata Kenderung hardcore nak panjat. Ya, saya memang setuju – saya kata dekat Deham. Saya memang dah panjat, tapi slow gilalah hahaha. Dapat naik Kenderung tapi orang last sekali sampai kot segan2 waktu tu memang lemah gila rasa.

Geng Carpool 5 tengah bekpes

Sampai rumah Nik, kami lepak kejap. Lepas tu Nik kata saya ni macam Johan, eh dah dua kali orang kata saya ni macam Johan *padahal Johan yang macam kita hewhewhew*

Nik rupanya jual barang-barang outdoor, dekat rumah dia ada banyak gila seluar tracksuit, cantik-cantik pulak tu. Sempat saya try satu, tapi nak beli belum mampu hewhew Lepas ke rumah Nik, kami ambil Wardy dekat foodcourt depan rumah dia. Lepas tu kami pun singgah makan kejap *dekat kedai lain, bukan foodcourt tu*, terus bergerak ke Tanjung Rambutan.

Teringat pulak masa first time mendaki Kenderung Kerunai (K2), masa naik kereta dengan orang baru pertama kali jumpa; Ecah, Aziz dengan Din. Dahlah deorang jenis riuh gila, belum kenal pun dah meriah kereta. Sekarang ni saya macam dah mula terbiasa terpaksa berkenalan dengan orang baru setiap kali pergi hiking, makin dah hilang segan mehehehe

Nik dengan Deham dah lebih setahun hiking, tapi baru panjat satu G7 iaitu Yong Belar seminggu sebelum saya panjat YYBTN. Kiranya dalam kereta Carpool 5 ni saya dengan Wardy paling hijau dalam dunia hiking.

Kami sampai dekat Masjid Tanjung Rambutan lebih kurang pukul 2 lebih, sampai-sampai je terus bersiap nak tidur. Kami kereta pertama sampai *petanda kami ni juara XD #perasan* Tapi tak berapa nyenyak pun, sebab dekat masjid tu banyak nyamukk

Pagi esoknya, lepas bangun Subuh kami pun bersarapan, berjumpa dengan ahli-ahli kembara yang lain gitu dan terus bergerak ke Empangan Sultan Azlan Shah. Waktu pagi tu dahlah tanjat jap titew ada ahli-ahli group yang belum pernah jumpa dah tahu nama saya sebelum sempat berkenalan pun. Wuuu malunya rasa macam artis #perasan

Menunggu pintu empangan dibuka. Eh dah macam banduan lol

Kami sampai dekat empangan time tu pintu gate dia still kunci, kami pun menunggu dekat luar pagar. Sampai dekat empangan ni boleh pulak tersedar rupanya saya tertinggal kunci dekat masjid. Terpaksa suruh Nik patah balik nak ambil kunci adoilaa. Tanya dekat Eira takpe ke kami nak patah balik kejap tertinggal kunci, Eira kata takpe gate tu bukak pukul 9. Waktu tu baru dalam pukul 8.30.

Kami patah balik masjid, mujur betul kunci tu ada dekat bawah wakaf. Huu leganya... lepas tu faham-fahamlah kan lepas breakfast, masing-masing semua dan-danlah memulas nak buang segala isi perut. Sempatlah kami berjemaah menyahtinja sebelum mula mendaki.

Kami sampai semula empangan, tengok kereta semua dah takde, dah masuk gate. Gelabah jugaklah kami masuk-masuk je jauh gila kot nak mencari di mana parking nak masuk ke hutan Korga. Beberapa kali tersilap simpang. Akhirnya sampai jugak lepas 15 minit perjalanan dari pintu utama.

Sampai je takdelah lambat sangat, sebab semua orang pun tengah dok mengemas lagi.

DAY 1: KEM KIJANG

Lepas agihkan ration, kemas-kemas beg, tukar kasut, ambil gambar, sarung beg dekat belakang (beratnyaaa T.T), briefing oleh abang guide, kami pun mulakan perjalanan masuk ke dalam hutan. Kali ni macam ada geng pulak, kami geng kereta 5; saya, Wardy, Nik dengan Deham jalan sama-sama geng kami.

Abe Ee yang padu bersama penyokong beliau. Tengok beg dia besar aihhh. Dalam tu bukan setakat bubuh daging kambing, kambing hidup pun boleh letak

Pertama kena daki Bukit Nenas bak kata abang guide, jalannya OK lagi lah mencanak cubit-cubit manja-manja je, ada lagi jalan kereta. Makin lama makin masuk ke dalam, jalan kereta dah diganti dengan denai hutan, tiba ada hutan buluh macam Yong Yap. Tapi hutan buluh dia tak annoying lah macam YYBTN, manja-manja jugak. Kalau kat YYBTN tu hutan buluh dia semua stok pukul kepala je, taknak langsung kasik can, ada yang kena merangkak bagai. Dekat sini hutan buluhnya bolehlah lalu dengan mudah.

Pendakian dimulakan
Menuju puncak! Gemilang cahaya~~
Kem Pacat

Tapi ada pokok duri-duri kecik awaa, habis berbulu baju kita kena duri. Dalam pukul 10:50, kami sampai ke checkpoint kami yang pertama iaitu di Kem Pacat. Waktu ni nampak dah pace masing-masing, kali ni jurang masa agak besar antara orang pertama dengan orang terakhir. Lepas tu Eira cakap dekat kita “Bad, you perform well!” Huu mana ada, sebab pagi ni tak mencanak, jalan pun OK je mendatar, bolehlah jalan je huhuhu

Geng Carpool 5 di tepi Air Terjun Termin. Dari kiri: Ideham Maalghunnah, me the cute panda, Wani Ardy dan Janna Nick

Lepas rehat sekejap ambil gambar, kami teruskan lagi pendakian kami sampai ke satu air terjun rahsia di tengah belantara (cewah!) namanya Air Terjun Termin. Waktu jalan ke Air Terjun Termin ni, saya perasan yang saya, Deham, Nik dengan Wardy yang naik sama kereta pace agak sama, dan pace kami lebih kurang sama laju dengan Zaidi dan Am dan Izzi dengan Akmal.

Sampai dekat sini lebih kurang pukul 12:40, dan agak lama jugak kami rehat dekat sini untuk merarau (lunch hehe) dan solat jamak taqdim Zohor Asar. Sampai je, Abe Halim yang laju bak kilat dah sampai, tengah bukak dapur bancuh Neslo. Pergh terbaik awaa tengah hutan ada Neslo. Beruang panda kebulur tak malu disorong Neslo lah jawabnya hewhewhew

Seekor panda yang kepenatan sedang tidur di tepi air terjun. Lols ada jelah orang amek gambar kita tido. Buat pengubat rindu lettew
Lepas makan tuh, sempat jugaklah saya melelapkan mata ngantokk penaddd awaa

Ada jugak orang yang mandi dekat air terjun ni. Yelah kan, entah bila lagi boleh jumpa. Bukan selalu hiking berjam-jam nak jumpa air terjun rahsia.

Abang Zaidi! Dan kita sedang minum air sungai

Lunch kami simple je, nasik lemak yang ditapau dekat kedai pagi tadi oleh gogo (in case anda tak tahu, gogo ni maksudnya penganjur aktiviti hiking. Kira macam nama manja untuk pengarah program la). Lepas solat, kami teruskan lagi pendakian untuk ke Kem Seroja. Kali ni Nik dengan Deham laju mencicit ke depan, tinggal saya dengan Wardy jalan berdua.

Jalan ke Kem Seroja ni makin mencanak, tapi belum tahap sewel lagilah, bolehlah mendaki tanpa mental koyak. Yang paling tergezut nampak Abang Ee bawak beg besar kemain ehh, besar 90liter, dalam tu dia bawak daging kambing dan ration berat-berat. Dahlah bawak beg berat, boleh lagi memotong kami ni. Terkesima sekejap.

Kem Seroja y'all! Baju hijau tulah Abe Halim, pengerusi Persatuan Dapur Haram Korga. Lazatnya Neslo dia hmmm

Kami sampai ke Kem Seroja lebih kurang pukul 2:50. Sampai-sampai je nampak ada satu kumpulan hiker dekat sini. Deorang tanya dekat kumpulan kami kalau kami ada ubat gastrik. Takde la nak oiii mintak hampun.

Lepas tu, dekat sinilah, berlaku peristiwa yang saya tak boleh lupakan. Kali ni pertama kali depan-depan mata saya nampak waktu hiking orang usung  orang sakit guna hammock yang diikat dekat batang pokok. Dahsyat la nak usung balik kawan deorang yang sakit bawak turun sambil masing-masing bawak beg berat dekat belakang huu #salute

Katanya yang sakit perut tu sebab perut kosong tak makan kot, so perut dia pedih sebab tak terima sebarang makanan. End up sakit gastrik. Adoi pengajaran tuh buat kami, kalau mendaki jangan kasik perut kosong.

Nik, Daoh dan Deham sedang berehat di Kem Seroja

Dekat Kem Seroja ni saya ambil air dekat sungai, lepas tu buang air (mehehe), tidur lagi (mehehehe) sambil menunggu orang seterusnya sampai. Lepas rehat kurang lebih 15 minit, kami teruskan pendakian kami ke checkpoint terakhir hari ini iaitu Kem Kijang.

Ke Kem Kijang ni agak dahsyat jugak mendakinya, ada sampai satu anak sungai tu kami kena turun, lepas tu naik balik mencanak. Dekat tepi sungai ni saya dengan Wardy berhenti kejap, Wardy pulak macam dalam keadaan terkejut sebab tak sangka kena bawak beg berat mendaki berjam-jam. Dia pulak dahlah first time panjat gunung, terus naik G7 pulak tu. Dahsyat betul.

Waktu sepanjang nak ke Kem Kijang ni, saya berbuddy dengan Wardy. Wardy ni kata je first time dia panjat gunung, tapi gaya macam dah biasa je huuu lagi kuat fitness dia sampai dia boleh mencucuk dekat belakang, saya pulak yang asyik berehat je. kali ni pace kami sama dengan Izzi dengan Akmal, kadang kami laju, kadang deorang laju. Asyik potong-potong je, tapi last sekali Akmal dengan Izzi yang sampai dulu dekat Kem Kijang.

Sampai dekat Kem Kijang dah ada beberapa orang yang sampai, lebih kurang sepuluh orang, termasuklah kami yang satu carpool kereta 5 (nama tak rasmi kumpulan kami hehehe). Bila balik tu, baru tau yang Kem Kijang ni dulunya tapak perkuburan orang Asli jilakeee seramsss. Mujurlah hari tu tak tahu lagi, kalau tak memang taknak dah pergi trip ni hewhewhew

Saya Deham dengan Wardy pun turun mandi dekat sungai sementara belum Maghrib, air sungai dia pergh sejuddnyaa awaa terus mengecil 2 inci perutku

Lepas mandi manda dengan gembira sambil menggigil, kami pun balik ke tapak khemah, tukar baju, sidai baju, lepas tu pasang fly dengan ground.

Waktu ni jugaklah pertama kali diuji dengan ujian memasang khemah huuuuu

Selama ni kan kalau pergi camping asyik mengharap orang je yang pasang fly dengan ground, saya mana pernah pasang, dok tepi jadi mandur. Kan dah tak reti nak pasang waktu si Nik mintak tolong. Waktu ni sebab krew tak ramai, kami pulak sampai awal, kami pun tolong-tolonglah pasangkan khemah. Kami Geng Carpool 5 ni (hewhew), disebabkan dah ngam, kami pun malam ni tidur berempat satu khemah dekat tepi tebing sungai. Waktu nak memasang khemah kami tu Nik suruh tolong ikat, saya pun ikat jelah guna skill sendiri. Mujurlah tegak jugak khemah kami ngeee~

Lepas siap pasang khemah, kami pun duduk bawah khemah sambil menunggu dinner siap. Tapi dinner pulak tak siap-siap, Nik pun bukak dapur masak maggi. Lepas kami gilir-gilir mentekedarah maggi, kami pun solat jamak Maghrib Isyak, lepas tu terus tidur. Awal gila, dalam pukul 8 dah tidur.

Lebih kurang pukul 10, tiba-tiba dengar orang panggil. ‘Bad Gema oo Bad Gema. Bangun Bad Gema, makan!’ ingatkan amende, rupanya Akim berdiri tepi khemah suruh kami berempat turun makan sebab dinner dah siap. Amendelah panggil ai Bad Gema lol

Keadaan tapak khemah kami sebelum pasang fly dan ground hehe

Dinner kami kambing bakar dengan nasi putih, tapi sebab agak kering tak berkuah dan nasiknya sedikit mentah, ramai yang tak habis makan. Lagipun mungkin faktor semua dah mengantuk. Tapi sebab masih lapar, si Nik bukak lagi dapur, bancuh teh cicah biskut Tiger. Dekat Kem Kijang ni tak sesejuk Kem Agas, kiranya elevation dia tak berapa tinggi. Tak pakai windbreaker pun tak rasa sejuk. Tapi saya sarung jugak windbreaker sebab taknak kena gigit serangga.

Kali ni siap dah pakai gloves bagai, masuk dalam sleeping bag, tidur. Esoknya kata guide pukul 5 pagi dah nak gerak, dan esok pulak ikut tentatif kena berjalan sampai 9 malam. Jadi tidur malam ni kena cukup. Sekali malam tu kena jugak gigit dengan agas eee kongajaq! Penat je aku pakai lengan panjang, glove segala bagai! Kena jugak gigit dahlah ngantuk gila huuu

Esok pukul 4 saya terjaga, tapi takde pun orang, semua diam je. tidur balik. Pukul 5 bangun lagi, takde jugak orang. Kata pukul 5 dah nak gerak. Tidur balik hehe. Pukul 6 baru bangun solat Subuh, makan breakfast keutiau goreng, membuang dekat sungai, tukar baju, pek barang, terus mula mendaki.

DAY 2: PUNCAK KORBU DAN GAYONG

Kami mula mendaki lebih kurang 6:30 pagi. Langit dah mula nak cerah. Tapi kami masih pakai headlamp dekat kepala. Kami pun terus je mendaki dan mendaki mengikut guide dekat depan. Pada hari ni kami panjat bawak daypack, jadi kami cuma bawak barang yang penting seperti air dan makanan, ubat dan windbreaker, barang lain tinggal dekat Kem Kijang. Mula saya jalan depan jugak, lepas tu tiba-tiba alarm dalam beg berbunyi taknak senyap, terpaksa berhenti kejap nak tutup.

Waktu berhenti tu Wardy catch up dengan saya, kami pun berjalan sama. Berjalan pagi ni pulak pace kami sama laju dengan Daoh. Kejap kami potong Daoh, kejap dia potong kami. Kali ni pendakian dah mula mencanak, kami pun kalau letih, berehat. Takdelah push sangat (sebab tengok tentatif sampai malam kan, tenaga kena jaga. Lagipun laju macam mana pun dah tahu kami sampai kem malam jugak nanti hewhew #demotivated)

Abam SB di Last Water Point

Sampai dekat Last Water Point (LWP) lebih kurang 9:00 pagi, waktu ni kami yang ada lebih kurang 10. Selain abang guide dan kami Geng Carpool 5, Am dengan Zaidi, Daoh, Izzi dengan Akmal, dengan Zaza, Zaki, SB dengan Kak Ida. Waktu ni fikir eee malunya kalau aku tak boleh panjat harini, sebab budak sama kereta aku semua perform. Kalau aku sorang je tak lepas mesti kena bahan dalam kereta nak balik nanti hewhewhew

Waktu tu terfikir jugak kalau tak larat sangat, nak berhenti sampai Korbu je, taknak naik Gayong. Tapi nanti segan laa titew dengan Geng Carpool 5 yang perform nak kojol hewhew. Serius teringat waktu dekat Kenderung Kerunai, carpool dengan Ecah, Din dengan Aziz yang masing-masing power nak mati. Din setiap minggu panjat Nuang, dia shoot ke puncak macam lipas kudung, Aziz pulak berlari turun dari gunung macam lari pecut 100m, Ecah takyah cakaplah tenaga sentiasa ada tengah memanjat tali pun boleh menjerit macam komando. Tiga-tiga ni waktu mendaki K2 antara yang paling power, which makes me think, apalah nasib aku asyik dapat satu kereta dengan orang yang fit gila kan dah malu sorang je yang gebu.

Saya sorang je yang panda montel dalam kereta hewhew nak mendaki mengah-mengah kena berhenti.

Kami semua pun ambil air dekat LWP ni. Saya cukupkan air 3 liter nak mendaki, dah taknak pengalaman jilat-jilat daun dekat Bubu dan Tok Nenek berulang huuu bila ingat balik perasaan air takde tu seksanya lahaiii

Lepas guide tengok lepas kami ni takde siapa dah yang sampai, dia suruh kami terus mendaki sampai ke Puncak Botak. Katanya lepas Puncak Botak ada puncak Chuban, anak Korbu dan akhirnya Korbu. Wuuu ada 3 lagi checkpoint. Jarak setiap checkpoint lebih kurang 1 jam setiap satu.

Kami pun teruslah lagi memanjat untuk ke Puncak Botak. Nik dengan Deham seperti biasa, pantas je shoot dekat depan, saya dengan Wardy di belakang. Mujurlah Wardy walaupun pace dia laju gila, dia sanggup tunggu saya huuu terharu titew dengan asyik mengah, setiap 5 minit nak berhenti.

Bersama buddy, Wardy di puncak Botak. Belakang tu ialah puncak Korbu
 Kami sampai puncak Botak dalam pukul 10:00 kot (tak tengok jam hehu), berehat kejap. Waktu ni kasut semua dah kotor sebab nak sampai ke sini jalan dah berlumpur. Dari puncak Botak ni, masyaAllah dah boleh nampak view gunung Korbu dengan Gayong yang lawa gila walaupun kadang-kadang awan menutup.

Kami berehat kejap, sama jugak lepas kami, dah takde orang dekat belakang, kami pun terus mendaki ke Chuban.
Puncak Botak jugak, cuma dari angle berbeza. Belakang tu nampak Gunung Gayong sikit, dan Banjaran Titiwangsa

Dan menaiki Chuban ni rupanya part mendaki Korga yang paling hardcore, paling susah, paling nak membunuh, paling mintak nyawa ya ampuuuunnn time ni baru tahu apa erti penyesalan. Mendaki ke puncak Chuban ni mencanak dia ada part yang literally 90 darjah, kena naik pakai tangga, all in all ada 14 tangga semuanya nak naik ke Chuban. Jantung rasa macam nak letup-letup dah mengepam darah, kepala pun pening rasanya.

Ada part yang bila dah lepas naik, pandang belakang, terus rasa nak pitam bagai tengok curam dekat belakang awaa huuuu punya treknya pacak mintak nyawa kau.

Tangga...
...dan tangga...

...dan tangga lagi...

Saya toksah cakaplah, time ni habis keluar semua skil Kungfu Panda. Ada satu part tu, kelakar campur ngeri time nak panjat tu kaki memang dah habis kangkang nak mencapai ke atas, rasa nak terkoyak peranakan, sambil ketakutan ketar-ketar mengangkang tu pundi kencing mengecut pulak sebab ketakutan. Dahlah kaki rasa nak terkoyak, nak terkencing pulak at the same time kannn muahahaha! Pengalaman oh pengalaman.

Lepas mencanak-canak tak hengat dunia, sampailah kami ke puncak Chuban. Kami berhenti ambil nafas kejap dekat Chuban, lepas tu terus mendaki ke Korbu. Rupanya antara Chuban dengan anak Korbu lebih kurang 5 minit je. ciss aku ingat sejam. Kami tahu itu anak Korbu pun sebab guide yang bagitahu, kalau tak memang tak perasan pun dah lepas anak Korbu.

Nak naik ke puncak Korbu jalan dia berlecah je, sampai habis dah kasut tenggelam dalam lumpur. Saya dengan Wardy bertiga jalan dengan guide. Ada satu part tu guide berhenti, tak bagi kami potong dia sebab dia tengah wok wok hewhew

Sebab dekat sini dah sangat sejuk, kami pun tak berapa minum air. Tapi entah kenapa backpack 10L yang saya bawak ni rasa menyakitkan bahu. Mungkin sebab air 3kg tu membuatkan tali backpack tu jadi halus, lepastu bagi tekanan dekat bahu.

Kami terus je berjalan, tiap kali penat berehat. Makin nampak cahaya, makin eksaited rasa dah dekat. Perjalanan ke puncak Korbu ni bagi saya feel dia lebih kurang macam mendaki Yong Yap + Bubu. Sampai je puncak Korbu, AAAAAARGGH! Rasa nak menjerit ya Allah, terus rasa hilang penat.

Berjaya! Di puncak Korbu, 2,183 meter dari aras laut

Huu tak percaya gila dah berjaya panjat gunung G7 saya yang kedua. Saya orang yang kesembilan sampai dari 30 orang. Rasa macam tak percaya ya jugak nak nanges, nak jerit, nak lompat huuu. Geng Carpool 5 semua berjaya panjat Korbu waktu tu.

Geng yang berjaya sampai puncak dulu hehe. From left: kak Ida, Izzi, Akmal, Daoh, Zaidi, Am.Duduk: Zaza, me!, SB dan Zakisheh

Kami sampai puncak Korbu pukul 11:45 pagi. Cuaca cerah je dekat atas, tapi still sejuk gilaaa. Lepas puas bergambar, isi perut makan makanan ringan semua, kami teruskan lagi pendakian ke Gayong. Waktu tu dah fikir eee macam mana ni, aku dah mental. Penat. Nak tinggal dekat Korbu rasa macam tak berbaloi pulak *sebab dah bayar hehe*. Saya pun ikut jelah ke Gayong.

Dari Korbu ke Gayong. Yang baju oren lagi sorang tu namanya Abe Panny. Belakang tu, boleh nampak puncak Chuban, anak Korbu dan Korbu

Pendakian dari puncak Korbu ke puncak Gayong mengingatkan saya kepada perjalanan dari Bubu ke Tok Nenek. Feel dia lebih kurang sama, mungkin sebab struktur mukabumi dia lebih kurang.

Mula-mula lari-lari lagi sebab semua cerun menurun, sekali ada satu tebing tu, rendah je, tinggi macam busut. Saya nak melangkah naik guna kaki kiri, lepas saya lompat naik, tersalah pijak, terpeleot pulak kaki kiri. Terus rasa sakit.

Dekat belakang pulak kami semua takde ubat. Terpaksa jalan laju nak kejar orang depan sambil kaki sakit. Sekali jalan laju tiba-tiba terjumpa degan sorang budak perempuan duduk tengah berehat, baru turun dari Gayong.

Lepas tu dia terkejut pandang saya. ‘Eh, eh! Kenal tak kita?’ dia tanya.
Terus je saya jawab ‘Tak!’ lol
“Ala, yang panjat K2 sama-sama!’
‘Oh, haah!’ lepas dia bagitau panjat K2, baru ingat muka.
‘Nama apa ek? Lupalah!’ saya tanya dekat dia.
‘Wani!’

Lepas kami borak-borak kejap, saya mintak diri nak kejar orang depan sebab nak mintak ubat, tak sempat tanya lanjut lagi. Sampai dekat depan, mujur Akmal ada ubat spray untuk muscle sore. Saya bukak kasut, lepas tu spray. Am pun ada ubat jugak, dia suruh sapu minyak angin dekat kaki. Dia tanya boleh jalan tak? Saya kata boleh. Dia kata selagi boleh jangan bagi injured lagi teruk. Lepas tu Am bagi garam dalam paket, suruh saya kemam bawah lidah sampai habis dan minum air seteguk dua sebab dia takut cramp.

Nampak kabus je belakang tu hmmm

Takud kita awaa, tak pernah injured sebelum ni panjat gunung. Semontel-montel saya paling teruk pun melecet kaki je huhuhu *melecet pun sebab paha montel hewhewhew*Teringat balik orang yang kena usung sebab kena gastrik dekat Kem Seroja semalam. Itu takpelah sebab dekat bawah lagi, yang sakit tu pulak kurus, yang ni saya dekat ketinggian lebih 2000 meter dari aras laut dengan berat badan XXX kg lagi, dengan takde pokok nak buat kayu pengusungnya huuu kalau injured gimana dong takudd menyusahkan orang.

Waktu tu Am suruh sapu-sapu kaki dengan minyak warna merah, terharu jugak orang belakang sanggup tunggu, tak potong sampailah saya siap merawat diri sendiri dengan bantuan hero bernama Am hewhew

....bersambung....

1 comment:
Write curses
  1. Thanks for sharing.. tergelak besar baca part panjat tangga😂

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ