04 August 2016

Gunung Datuk – Road to Yong Yap Bubu Tok Nenek

Hai y’all. Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya!

Kali ni saya nak cerita pengalaman mendaki Gunung Datuk di Rembau, Negeri Sembilan pada hari Sabtu, 30 Julai 2016 yang lalu. Pendakian ke Gunung Datuk ni ialah salah satu daripada siri latihan untuk ke Gunung Yong Yap – Bubu – Tok Nenek bersama geng-geng GEMA Selangor Backpackerz hujung bulan 8 ni insyaAllah. Disebabkan saya gataiiii sangat nak panjat YYBTN tu, maka terpaksalah dengar cakap Fareez untuk menghadiri beberapa sesi training mendaki dan memanjat di gunung-gunung sekitar Semenanjung untuk mempertingkatkan stamina dan kekuatan kaki, tangan dan sekaligus mengempiskan perut hewhewhew

Actually ni kali kedua panjat gunung ni, kali pertama 1 September 2012, 4 tahun sudah kurang lebih.

Gambar 4 tahun lepas dengan Kelat | Kop | Gedil #maintaincomel hehehe

Gunung Datuk ni ialah puncak tertinggi daerah Rembau, Negeri Sembilan dengan ketinggian 884 meter dari aras laut. Juga dikenali sebagai Gunung Rembau atau Gunung Datuk Rembau. Nama Gunung Datuk dikatakan berasal daripada Dato’ Perpatih Nan Sebatang yang mengadakan sebuah perjumpaan di gunung tersebut pada tahun 1372 bersama ketua-ketua suku untuk memilih pemimpin baru.

Sehari sebelum mendaki Gunung Datuk ni, agak risaulah jugak sebab nak bertolak sebelum Subuh. Kalau tidur takut tak bangun, kalau tak tidur, letih pulak nak mendaki. Disebabkan saya memilih tengah-tengah, saya pun tidur lambat hukhukhuk. Esoknya dah tak cukup tidur T.T

Paling risau mestilah nak memanjat gunung tu laratkah aku sebenarnya. Kali terakhir mendaki dekat Lata Medang, itupun daki-daki manja je (macam pelik je guna daki-daki)

Malam tu, saya cadang nak goreng mee hoon buat makan dekat puncak, lepas tu kena marah dengan Fareez. “Kau nak pergi berkelah ke nak pergi training?” katanya

Lepas kena marah tu, saya pun kata Oklah, goreng nugget jelah.  (Garang tau Fareez ni. Selalu marah kita. )

Pagi esok tu, terjaga pukul 4.20. bapak terkejut sebab nugget belum goreng lagi, barang-barang satu hapah tak kemas pukul 5 dah nak gerak dari rumah Fareez.

Lineup: Yunuss | Din | Naufal | Nazirul | Fareez | Me, the cutie (lol!) | Hakim | Ustad |

Terus bergegas dengan skil ninja saya ke dapur hidupkan api goreng nugget, sambil kemas barang lari keluar masuk dalam bilik sambil mulut berzikir-zikir panik. Berapa kali tah Fareez call dengan WhatsApp suruh bangun, siap hantar voice message bagai.

Lepas goreng habis sekilo nugget tak hagak, saya pun bergegas bawak kereta langgar traffic light merah semua hewhew demi menuju destinasi sambil mata belum habis celik. Pukul 4 pagi mana ada kereta ye dok, nak cepat sampai tak sempatlah nak ikut traffic light kekeke.

Sampai je rumah Fareez deorang semua dah tunggu dekat kereta MyVi si Hakim.
Malu-malu.

Lepas tu kami pun bertolak berlima satu kereta. Hakim drive, saya dekat depan (sebab montel kan, duduk belakang kang tak muat), Fareez, Yunuss dengan Naufal di belakang.

Tibah!

Kami pun bergeraklah dengan riang ria raya sampai RnR Seremban, berjumpa lagi 3 orang geng; Nazirul dengan Ustad Fairus satu kereta, dengan Aizuddin aka Izu (kot) aka Din kawan Iwan Nenek Kebayan Batu Maloi lagi satu kereta.

Dalam pukul 6.30 kami sampai dekat kaki Gunung Datuk, terus solat Subuh, buang apa yang tak patut, tukar kasut, pek barang semua, kami pun mula mendaki lebih kurang pukul 7.

Mula-mula tu konpiden lah jalan laju-laju, baru 50 meter jalan tu tetiba mak aih separuh nafasku hilang.

Dah mengah-mengah, saya pun jalan pelan-pelan. Lepas tu sekor-sekor potong naik ke atas. Mula nampak Yunuss hilang, lepas tu Ustad dengan Nazirul, lepas tu Din, lepas tu Hakim. Last sekali tinggal saya, Naufal dengan Fareez je dekat belakang huhuhu

Waktu tu dah mula slow down dah, dada macam tak cukup bernafas, jantung dup dap dup dap dengar sampai ke telinga. Tapi terpaksalah gagahkan diri nak panjat, walaupun ada secebis perasaan dalam hati fikir nak balik, penat, tak larat, aku menyesal semua ada, apa salahku diuji begini lol

Lagenda Gunung Datuk menyebut, setiap 4 tahun seorang jejaka kacak berbaju merah akan tiba ke puncak Gunung Datuk. Siapakah jejaka kacak itu (hint: dia berbaju merah)

Mujur ada Fareez dengan Naufal je bagi semangat. “Come on, you can do it Bad!” dok ulang si Fareez. Saya pun dalam hati nak menjawab “Yes I know I can. Tapi lain kalilah, bukan harini huhuhu” tapi mujurlah sebab penat cungap-cungap nak bercakap pun tak larat hewhewhew

Tiap kali nak duduk je, Coach Fareez marah. “Duduk depan sana! Sini orang nak lalu lah!” Lepas tu time berehat je dia tengok jam. “5 minit lagi kita gerak!”

Wah penat woo! Tegas betul coach kita.

Setiap kali sampai checkpoint je, mesti dia bagitahu “Dah tak lama dah. Tak lama lagi sampai!” tapi sebab saya terlalu letih nak bercakap pun tak larat nak kata dia tipu huhuhu

7 Putera Kayangan dengan gaya bebas. Ewah. Naufal kata tunjuk tangan tuding jari ke kamera tu trademark GEMA, macam shoot cover album boyband. Saya pun ikutlah buat. Tah jadi ke tak hahaha

Yeay dah sampai puncak!

Coach Fareez bergaya dengan gelas buluh

Bila dah dekat-dekat sampai puncak, tetiba si Fareez berlari tinggalkan saya terpinga-pinga dekat belakang. Ciissss! Tinggallah saya dengan Naufal menghabiskan sisa pendakian kami hewwww. Tapi Naufal bagus sebab dia realistik, tiap kali dia kata nak sampai dia akan bagitahu sekali berapa ratus meter tinggal.Saya pulak dalam hati "Wah? Ratus-ratus meter? Awaa saia taa kuadd"

Lebih kurang pukul 9:05 minit, selepas lebih kurang 2 jam, sampailah jugak saya di puncak dengan penuh bangga dan letih (dan penuh taubat keinsafan hehuhehu). Weh waktu tu sungguh rasa macam ya ampun teruknya panjat gunung weh apsal aku rela nak memanjat ni taknak panjat dah sorry aku tak mampu

Pernah tengok tak panda minum air guna straw buluh dia? Muehehehe #comel :P
#janganjeles

Sampai-sampai je, deorang yang sampai awal dah siap masak air teh apa semua. Tanpa perlu dijemput, saya duduk ambil tempat, terus sambar cawan air teh haagitu. First time saya minum air teh panas dalam buluh (rasa dia agak payau). Lepas tu keluarkan nugget yang goreng sekilo tu dalam hati sempat cakap “tolonglah habiskan wehhh. Aku taknak bawak benda ni turun!” huuuu
Alhamdulillah habis, selamat bawak turun bekas kosong

Ostad kata "Nak amek gambaq dengan Bad, nak keluaq dalam blog!" Tercapai na hajat Ostad

Ostad jelir-jelir lidah bakpe tuuuuu. Nakal tau muahahaha

Dekat atas puncak Gunung Datuk ni, ada satu kesan tapak kaki atas batu yang dikatakan sebagai tapak kaki Hang Tuah, kononnya Hang Tuah melompat dari Gunung Datuk dan sebelah tapak kaki lagi di Tanjung Tuan, ketika Hang Tuah mendarat. Nak sampai ke puncak kena mendaki 3 kali tangga, satu tangga biasa, satu tangga tegak mencanak 90 darjah, dan yang ketiga tangga zig zag nak naik ke batu puncak.

Jejaka Idaman Malaya pandangan depan. PM tepi untuk harga

Jejaka Idaman Malaya pandangan belakang
 Jejaka Idaman Malaya pandangan sisi

Jejaka Idaman Malaya tunjuk burung (??)

Lepas kami ambil gambar semua, tweet dan WhatsApp sumeorg nak bagitahu satu dunia berjaya panjat gunung, dalam pukul 10:30 tu pun kami turun. Bila dah turun ni bolehlah berlari-lari anak sebab dah tak mendaki aherherher. Dalam pukul 11:30 kami sampai dekat kaki gunung. Nak melepaskan penat (sebenarnya aku je yang penat, yang lain semua steady je hmmpphh), kami pun memakan kecendolan di restoran dekat kaki gunung Datuk. #carboloading katanya

Nazirul, ni je gambaq hang aku dapat. Mintak mahap na tak sempat hang nak pose kungfu hahahha

View Rombau dari puncak.

Ya ampun tak ikhlas gila muka amek gambar sebab matahari terik lol

Tengah-tengah makan tu, alamak tetiba dapat rasa tak sedap. Dapat rasa ‘benda’ tu ada. Saya bagitahu dekat Fareez, lepas tu buat dono jelah walaupun kejap-kejap dapat rasa meremang.

Masa nak balik si Ustad dengan Nazirul ajak mandi dekat Ulu Bendol, tapi sebab malam tu ada open house dekat Ampang, rasa macam nak balik awal nak berehat tidur apa semua hahaha. Jadi saya pun mengikut kumpulan balik ke rumah Fareez.

Kami sampai semula ke Bangi dalam pukul 1:00 lebih kot, lepas tu ingat nak makan dekat open house kawasan kejiranan Fareez, tapi beratur sikit punya lama. Last sekali Fareez ajak makan rumah dia je, ada rendang katanya.

The first one yang turun. Tangga dia serius gayat wehh. Abang baju kuning tu banyak tolong ajar sambil bagi motivation. Lepas tu dia pesan dekat saya supaya konsisten panjat gunung. Dia cerita ada sorang kenalan dia berat dari 116kg turun 74kg lepas 3 bulan berturut2 panjat gunung. Hmmm nak kata aku gemuk lettew

Makan cendol #carboloading

Sebagai kesimpulannya, waktu tu dapatlah mengukur stamina memasing tahap mana. Cemana weh nak panjat Yong Yap - Bubu - Tok Nenek nanti kalau yang ni bawak load ringan pun mengah-mengah banyak kali berhenti huuu tatut.

Mujur si Fareez bagi semangat, katanya semua orang boleh. Penat, semua orang pun penat. Takpe Coach, jangan risau. Saya takkan hampakan coach! *sambung jogging 10km*

Itulah nak cerita buat kali ni. Mohon ampun andai terlanjur kata@bahasa, niat nak bercandat bercanda merapatkan ukhuwah. Ehewah.

Assalamualaikum dan jumpa lagi dalam siri latihan yang seterusnya!

P/S: open haus malam tu jumpa Eirzreen, roommate lama dekat MRSM Jasin yang dah literally 10 tahun tak jumpa hewhew

Roommates lama maintain cute hikhik