26 May 2016

LATA MEDANG

Assalamualaikum dan hai y’all!

Kumpulan Ninja Moshi Moshi Itadakimasu Itai Itai

Seperti kali-kali yang sebelumya beraktiviti outdoor, kali ni nak cerita pengalaman ke Lata Medang pula (ya ampun, asyik tulis outdoor je, blog ni dah jadi blog outdoor dah) pada hari Ahad, 22 Mei yang lalu.

Lata Medang ni letaknya dekat-dekat Sungai Chiling di Kuala Kubu Bharu. Saya pernah pergi Sungai Chiling tahun 2014, bawak junior pergi buat fieldwork. Kali ni ke jirannya pulak. Kalau anda nak tahu, dekat sinilah terletaknya Empangan Kuala Kubu Bharu yang membekalkan air untuk negeri Selangor.

Yang ajak pergi kali ni Fakhrul, dia post dalam group whatsapp Freemason Freedom Batu Maloi. Rasa macam orait jugak sebab saya pun tak pernah pergi Lata Medang ni, so saya pun kata OKlah nak ikut. Ingatkan adalah budak-budak teammate kami nak join, sekali saya dengan Fakhrul je huuuu~

Reunion kejap dengan Kapten Fakhrul

Kali ni first time join yang bukan GEMASelangorBackpackerz anjurkan secara rasmi. First time jugak saya pergi dengan orang yang totally kenal dari buat outdoor. Dulu setiap kali beraktiviti ada Syammil, Zaidi, Fareez yang samaada satu sekolah dan satu tempat kerja, kali ni semua yang saya kenal daripada buat outdoor start daripada Bukit Batu Putih

Trip ni sebab organize sendiri-sendiri, jadi makanan kami kena bawak sendiri bak kata Fakhrul. Jadi seperti biasa macam piknik-piknik sebelum ni, saya pun menyiapkan Sandwich Tuna la Grega, pilihan ibubapa Asia Tenggara hewhewhew

Mula ingat nak pergi dengan Fakhrul, park dekat rumah dia, lepas tu naik dengan dia sampai Kuala Kubu Bharu. Tiba petang tu Afiq arrange saya naik kereta dengan Irsyad dengan Amar, meeting point dekat rumah Amar di Presint 11. Afiq kata senang tidur rumah Amar je, ataupun gerak pukul 3 pagi dari rumah saya kalau taknak tidur rumah Amar. Saya fikir pulak nak tidur rumah Amar karang kena bawak ubat gigi, berus gigi, baju seluar tidur, apa benda segala bagai. Barang makan pulak simpan dalam fridge, nanti satu hal nak keluar masuk fridge banyak kali dah tak fresh. Takpelah, saya gerak pukul 3 jelah, saya fikir.

Malam tu dah tak cukup tidur, sebab nak mengemaskan barang-barang makan dalam beg, fikir nak bawak baju, barang apa semua. Dalam pukul 1 baru habis mengemas. Pukul 3 dah kena gerak ke Putrajaya, jadi mesti paling lewat nak bangun mandi pukul 2.30, dapat tidur beberapa minit je. Waktu tu fikir kelakar gila pukul 6 pagi subuh-subuh dah kena sampai Kuala Kubu Bharu rasa macam eee kalau hujan malam ni sedap jugak. Cancel plan pastu boleh tidur lelama hewhewhew

Tapi sebab Afiq excited kot tolong arrange pengangkutan apa semua, rasa bersalah pulak kan (lagipun aku dah buat tuna 2 buku roti siapa nak makan hoiii). Fikir nak jumpa dengan Fakhrul, dah berapa kali plan kitorang cancel. Haritu dah reunion dengan Una dengan Fizee waktu mencandat.

Dipendekkan cerita, dalam pukul 2 lebih tu, lepas suruh Cortana set alarm (Cortana, set an alarm at 2:30 am wah gitu), saya pun bangun mandi siap dan pakai baju kaler hitam (tema kumpulan kununnya), terus angkut barang-barang bergerak ke rumah Amar di Presint 11 dalam keadaan otak berfungsi di tahap 20% sel-sel otak tak berhubung huuu.

Sampai-sampai takdelah awal sangat, dalam 3.30 sebab tak tahu nak parking mana, lepas tu mesej Amar, Amar tengah kemas barang. Tunggulah Irsyad dengan Amar, ingat nak tidur kejap tapi mata tak boleh lelap. Pukul 4:00 lebih kurang Amar call, tanya park dekat mana. Tak lama tu MyVi kuning Irsyad pun sampai. Saya mintak pinjam beg Amar satu sebab barang makan semua ingat nak hand carry je, tapi Amar kata lagi baik bawak dalam beg. Saya pulak takde beg hiking. Lepas dah naik kereta apa semua, kami pun mulakan perjalanan ke Kuala Kubu Bharu.

The BoBoiBoyzzz

Irsyad drive, saya duduk sebelah, Amar dekat belakang tidur hewhewhew. Katanya semalam kerja walaupun cuti Hari Wesak. Hari Sabtu pulak tu. Actually Amar kerja sebelah site saya je. Tapi tak pernah ada rezeki nak jumpa. Biasalah kerja construction, memang busy.

Kereta kami pun melalui jalan-jalan sunyi, menyusur kegelapan dinihari menuju ke arah utara.
Dalam pukul 5:50, kami sampai dekat masjid yang dekat Lata Medang tu. Sampai-sampai je, orang dah nak solat Subuh. Sedang elok timing kami. Lepas solat tu, tetiba jumpa Fakhrul. Lepas tu nak keluar masjid tu nampak ada orang lambai dari parking. Eh siapa pulak ni. Bila datang dekat rupanya Afiq. Sorry lah Afiq, waktu pagi gelap hahaha!

Rupanya semua dah ada. Amirul dan Ash, dua orang sepupu yang dari Batu Maloi dan mencandat sotong, Dan dan Jimmy yang baru first time jumpa. Depa ni dah biasa dah beroutdoor bersama-sama, kira inilah first time saya join deorang.

Lepas tu Afiq kata ada satu kereta lagi. Budak perempuan. Eh? Ingat semua budak perempuan bailout last minute. Budak perempuan kali ni yang join, Dilla iaitu roommate kak Nina, Zaity dengan Isha. Lepas kami dah siap tukar baju semua, kami pun mula bergerak ke Lata Medang.

Dalam pukul 7 lebih, kami tiba dekat parking Lata Medang. Disebabkan Lata Medang ni terletak dalam kawasan kelangsungan hidup orang Asli, kami semua dikenakan bayaran masuk RM1 per kepala kepada penduduk yang jaga pos pengawal. Si Afiq mula ingat nak breakfast sandwic yang saya bawak, tapi sandwic tu mana buat lagi huhuhu

Jadi kami makan roti Gardenia Butterscotch buat alas perut.

But first, lemme take a selfie

Sampai-sampai, seperti biasa, kami bahagi-bahagikan bekalan untuk dibawa naik. Saya bawak 5 botol air mineral 500mL, 1.5L Tropicana, dengan semua barang-barang sandwic. Lepas kami bertaaruf dan warm up yang dipimpin Amirul, kami pun mula perjalanan masuk ke dalam pukul 7.40 am.

Agak ramai jugak orang kalau tengok dari jumlah kereta. Lepas tu banyak tempat yang orang berkhemah sepanjang perjalanan kami masuk ke Lata Medang.

Waktu setuju nak pergi dengan Fakhrul tu, saya Google sekejap nak baca pengalaman orang. Katanya kena trekking 2 jam lebih baru sampai. Teringat samalah macam dekat Sg Chiling kena trekking sejam lebih rasanya nak sampai ke air terjun.

Sehari sebelum pergi tu, waktu dapat tentatif program katanya ada 2 jam hiking. Saya pun macam takde hiking lah. Trekking je macam Sungai Chiling. Mula masuk steady la, jalan landai je. Saya pun cakap dengan Ash, Oklah kali ni trekking jalan dia OK.

Lepas tu Ash kata “Setakat ni memang OK. Kejap lagi ada bukit tegak macam ni” sambil dia tunjuk tangan dia menegak 90 darjah.

Waktu tu rasa wuddddd ada hiking! Shizzz fml

Rupanya betullah Afiq tulis dalam tentatif ada hiking selama 2 jam. Pulak tu dalam beg penuh barang makanan dengan air bergantang-gantang dalam berapa puluh kilo entah. Kalau tahu hiking dah suruh Ash tolong bawak sebab Ash berlenggang kangkung je huhuhu Patutlah Amar kata tak boleh hand carry barang, kena masuk dalam beg. Kalau tak, nak naik bukit bawak handbag boleh terlompat ke tanah sandwic dan labu-labunya sebab nak berpaut panjat bukit.

Lepas bertemu bukit 90 darjah tu, nak putus nafas rasanya. Tapi saya gagahkan diri jugak sambil bernafas kuat gila macam nak terberanak dengan bawak beg dekat belakang dan membawa diri yang boleh tahan berat juga.

Akhirnya setelah 2 jam bersabung nyawa berhiking, sampailah jugak kami ke Lata Medang.

Piranha semua keliling tunggu sandwic siap hehuhehu

Tanpa berlengah masa, saya terus mengeluarkan senjata, I mean barang-barang nak buat sandwic dari dalam beg aka poket Doraemon sebab dah tahu masing-masing lapar belum breakfast. Yang lain pulak pasang tali, fly dan hammock dengan hidupkan api. Menu kami hari tu, Sandwic Tuna la Grega (hehe) yang saya bawak, dan jugak ayam dan sosej panggang yang Amirul dan Ash bawak (sedap weh deorang perap! Nak order sila SMS ON BBQ ke Amirul), serta spaghetti bolognaise yang Afiq masak.

Berdasarkan piknik yang saya join sebelum-sebelum ni, memang dah tahu nak bakar ayam akan ambil masa nak hidupkan api, nak masak bagai. Sebab tu saya buat sandwic sementara tunggu ayam masak, nak bagi semua alas perut dulu sebab tahu semua dah lapar. Alhamdulillah deorang semua berselera makan sandwic, terutamanya Irsyad hahaha. Lepas tu pisau saya bawak agak tumpul masa nak potong tomato, jadi Ash pun mintak dekat Afiq pisau nak pinjam. Sekali Afiq ambil pisau saya, dia asah kejap dekat batu sungai tu, dia pulang balik. Terus tajam y’all! Dia asah tu dalam 10 saat je. Silap mata betul!

Tapi agak kelakar sebab semua barang dapur saya bawak, ada chopping board, pinggan mangkuk, sudu garfu, pisau, tisu, lada sulah, kertas surat khabar, sampai deorang kata macam Doraemon.
Tapi lagi best sebab semua benda tu digunakan sepenuhnya. Chopping board tu waktu deorang nak masak deorang pinjam, sekali dengan pinggan nak hidang makanan. Surat khabar buat alas letak barang, lada sulah nak flavour Afiq punya spaghetti, dan tisu pulak nak lap-lap semua benda, termasuklah lap darah sewaktu si Ash tercedera (lepastu pisau tu ada darah Ash, lepastu kitorang guna balik pisau tu. Tak lama lagi tumbuhlah siong kita gaissss).

The GiGirlGurlzzz

Lepas siap makan sandwic, kami pun mula bercanda di tepian pantai air terjun. Paling gigih si Jimmy dia duduk je depan api bakar ayam dari mula sampai habis.

Waktu ni kami nampak satu pasangan suami isteri, yang isterinya pakai purdah. Sweet la kan tepi air terjun bersama-sama. Esoknya terkejut kami nampak deorang post dalam group Hiking & Camping Around Malaysia:

Tanjat kita awaa. Rupanya laki tu lamar perempuan tu bersaksikan Lata Medang ewah.

Lepas dah siap masak apa semua, kami pun bermakan-makan dan bergurau sendaan di tepi air terjun. Ada yang sempat tidur bagai dalam hammock dengan bawah fly atas batu besar sebab tema harini ‘Light & Easy’ je. Light & Easy pun saya tak reti tidur dekat public y’all, dengan air terjun tu sejuk gila sebab air dia percik-percik sampai ke tepian.

Amirul dok dalam cocoon. Nak jadi rama-rama ye Amirul

Cocoon Amar di puncak batu. Tapi rasanya dalam tu Amirul jugak. Hmmm semua tempat kau nak duduk Mirul

Kami pun bermain lah bagai kanak-kanak riang bawah air terjun. Mula saya Jimmy dengan Dan bertiga masuk bawah air terjun, tak lama tu barulah geng-geng lain join.

Lepas kami kepuasan (hewhewhew) menikmati Lata Medang, dah solat dan dah habiskan makanan semua, dah kemas barang dan kutip sampah, dalam pukul 3 kami pun bergerak ke persinggahan terakhir, iaitu slide orang Asli. Slide ni daripada batuan sungai, walaupun nampak agak menyakitkan tapi sebenarnya thrill wehhh. Si Afiq memula turun dulu, budak lain semua taknak turun. Lepas Afiq start main slide baru kami berjemaah turun sekali. Tapi Fakhrul dengan Jimmy tak mahu turun, katanya dah pernah main first time dulu, si Irsyad pulak excited main, katanya takpe sakit ke apa ke, yang penting dapat cuba. Bagus anak muda! Saya pun main tiga kali, rugilah kan aku hiking 2 jam kot masuk sini takkan taknak main.

Tapi ternyata itu adalah kesilapan besar. Waktu bergerak dari Lata Medang tu, seluar saya dah kering, tapi bila dah masuk slide tu, basah semula luar dalam, memang nak hiking 2 jam lagi melecetz la paha wehh. (Patutlah Fakhrul dengan Jimmy taknak main slide hewhew)

Tamat sudah bersliding. Seperti biasa, Amirul mesti duduk di tengah-tengah #carut

Bye Lata Medang

Jimmy sama macam Amirul dekat Batu Maloi. Asal muka aku je mesti lindung balik daun. Sampai hati kau berdua sorokkan wajahku yang indah

Gambar atas

Gambar bawah

Sampai balik bawah tu, rasa pedisss. Dalam pukul 5 jugak kami sampai ke parking. Lepas tu kami pun bergerak semula dekat masjid nak mandi apa semua. Si Amar tegur waktu tu, katanya saya jalan dah lain macam. Yelah weh, paha melecet.

Lepas kami semua dah siap mandi dan solat dan bertukar pakaian, kami pun bergerak semula ke kota metropolitan Kuala Lumpur (Cewah!).

Dalam perjalanan ni, saya memang pitam dah. Tak sedar apa mende dah kepenatan gilo. Tahu-tahu je dekat tol, lepas tu pengsan balik. Sedar balik dah sampai R&R Sungai Buloh. Mujur si Irsyad dah tidur lama, so dia boleh drive tak payah tukar orang (lagipun MyVi dia manual gaisss aku pitam bangun pitam bangun nak bawak manual gaisss 4 tahun dah bawak auto)

Kami singgah dekat restoran jejantas Sungai Buloh nak dinner dengan solat Maghrib. Time tu makan dekat Burger King atas restoran jejantas tu, yang panjang gila babas tu. Lepas dah duduk, dengan mengantuk dan peha melecetnya nak jalan balik ke kaunter sejauh satu marhalah memang nak nangis rasanya. Karang kalau jalan terkengkang segan pulak titew.

Lepas kami semua makan dan menyanyikan Selamat Hari Jadi kepada Fakhrul (Birthday dia 19 Mei), kami pun solat, pergi ke parking, agih-agih barang, menangisi perpisahan ini (lol) kami pun bergerak secara berasingan ke destinasi masing-masing.

Itulah saja update ‘pendek’ tentang perjalanan kami ke Lata Medang. Seronok sebab dapat jumpa geng baru, jumpa geng lama, mandi-mandian, beroutdooran dan melihat kebesaran alam dan mengagumi kebesaran Yang Maha Esa. So gais, thanks for reading. Till we meet again next entry. XOXO

P/S: Dialog-dialog anak muda yang akan diingat sampai bila-bila:

Fakhrul: Macam mana nak bagi muka workout?
Saya: Sujud syukur

Irsyad: Bad umur berapa?
Saya: Baru habis SPM.
Irsyad: Serius? (muka terkejut)
Saya: Tak.

Saya: Pakcik Ash, bebudak ni kata aku lagi tua dari kau. Aku nak panggil kau pakcik mulai harini.
Ash: Biadab! Kalau cenggitu aku panggil kau abang Bad! (Tapi dia lagi tua. Huuu~)

(Waktu duduk dekat meja dalam Burger King)
Jimmy: Taknak order makan ka?
Saya: Tak larat nak trekking 1 kilo pergi kaunter. (terbayang paha melecet sambil berjalan)

(Waktu turun)
Afiq: Kali ni lupa pulak bawak speaker.
Saya: *Starts singing*
Afiq: Oh dah ada speaker baru!

Bye guys, and Assalamualaikum.

Write curses
  1. lolol!.. Pakcik Ash.. lata medang~~ ahh.. planning nak gi dis week, nampaknya terpaksa kensel. insyaAllah soon. nak kena ajak bedaduz sekali ar, baru ada poket doremon! hehehe.

1. poket doremon tu lah buat berat beg kak sarah T.T

laa awat kensel? ada rezeki nanti kita pegi sama2 ek hehehe

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ