13 March 2016

Bukit Batu Putih

Minggu lepas, 5 & 6 Mac 2016, sebab teruja sangat nak pergi buat aktiviti outdoor, buat julung-julung kalinya lepas tamat pengajian dekat U saya mengikut satu kumpulan outdoor berkhemah dekat Blue Lagoon, Port Dickson.

Tentatifnya malam tu kami akan bermalam di Blue Lagoon, dan esok pagi lepas Subuh terus panjat Bukit Batu Putih, dan melawat kawasan-kawasan sekitar Tanjung Tuan.

Masa mula pergi tu, rasa nervous ya ampun macam nak pergi akad nikah. Nervous sebab dah lama gila tak buat aktiviti outdoor, memang martilaa kalu panjat bukit semput lepas tu pitam kan. Nak lagi dahlah badan serupa tong drum, mahu kena sumpah dengan ahli group kalau deorang kena papah ke, kena tandu ke.

Keduanya, awkward sebab satu orang pun tak kenal. Kenal dengan Fareez sekor je, engineer satu tempat kerja. Fareez punya group dah selalu pergi buat aktiviti outdoor sama-sama, jadi masing-masing dah lama kenal. Saya ni baru nak berkasih bercinta dalam bidang outdoor ni, kan dah segan nak kenal orang, lepas tu kenal malamnya, malam tu jugak kena tidur sama-sama hewhewhew.

Tapi bila dah Fareez ajak tu, saya berniat jugak nak pergi sebab nak merasa buat aktiviti outdoor. Dah lama gila tak menggerakkan otot-otot tubuh semua otot dah bertukar jadi lemak (agaknya).

Memula ajak kawan-kawan lain, lepas tu semua ada komitmen lain (alasan je, sebenarnya deorang pun awkward lol). Last sekali saya dengan Syammil je pergi. Jumaat sebelum pergi tu, berteman dengan Fareez cari kasut hiking, seluar dalam tracksuit sebab dah lama gila takde seluar nak buat aktiviti (XD) dan barang-barang lainnya. Fareez ajar macam mana nak pilih kasut, kena tengok tapak katanya. Untuk hiking tapak dia ada corak macam tajam-tajam, kalau kasut running corak petak-petak, kalau kasut bergaya untuk fesyen tapak kaki nipis.

Sampai dekat sana dah pukul 8 malam, dah gelap. Tak lama lepas kami sampai, baru sampai geng-geng lain dari destinasi berbeza. Sampai-sampai je terus pasang khemah, hammock, hidupkan api dan sebagainyalah. Kami dapat tempat tak berapa syok, sebab orang lain dah ramai yang sampai cop tempat-tempat syok. Kali nilah tengok cara orang nyalakan bara api daripada arang, sorang budak nama Amar ajar kami cara nak hidupkan api pakai tisu dengan minyak, lepas tu letak arang dekat keliling. Nanti arang tu akan menyala.

Lepas siap masak ayam, kami pun makan malam sama-sama. Sambil-sambil makan, sebab nak cepat masa tu dah pukul 9, kami pun mulakan sesi taaruf aka berkenal-kenalan.

Omnomnomnom sambil taaruf

Basically geng kami terdiri daripada dua sub-geng, satu group dikenali dengan nama Traveller Quran, satu lagi GEMA negeri Selangor. Saya kiranya ikut Fareez daripada GEMA.

Masa sesi taaruf ni, barulah rasa kagum dengan ahli-ahli geng kami ni. Antara cerita yang buat saya kagum ialah:

#1 Ahli Traveller Quran (TQ) panjat gunung dan letakkan arah kiblat dekat atas puncak gunung. Selain arah kiblat, deorang jugak meletakkan signboard bertulis zikir memuji Allah, jadi bila orang lain panjat gunung tu dan terbaca signboard tu, mereka akan berzikir secara tidak sengaja. Deorang mintak kebenaran Jabatan Perhutanan dulu katanya sebelum nak pacak signboard tu. Dan lepas dah dapat kebenaran, baru deorang panjat bawak simen, signboard segala bagai. Kata ahli-ahli TQ ni, kalau buat macam tu at least panjat gunung dan balik nanti takdelah dapat penat semata-mata, tapi dapat jugak pahala.

#2 Ahli-ahli camping ni latar belakangnya, Masya Allah pelbagai dan menarik. Ada 2-3 orang radiographer, atau bahasa mudahnya Juru X-Ray. Bila orang tanya apa yang menariknya tentang kerja deorang ni, deorang cerita fungsi X-ray ni ialah untuk tahu punca sebenar orang tu sakit, orang tu tak boleh tipu. Dan banyak kali deorang jumpa orang pakai susuk. Macam mana susuk tu? Dia kata macam jarum, kecil je dan kebiasaannya jumpa dekat alat sulit. Tapi kalau pakai susuk kenapa orang tu still boleh sakit – ada budak tanya. Sebab susuk tu sifatnya mencantikkan, bukan menyembuhkan. Kata radiographer ni lagi, satu dalam tiga orang yang deorang X-ray ada pakai susuk. Wow, dahsyat statistik dia. Kami nak percaya pun tak pasti, tapi dengar tu bolehlah kan.

#3 Ada sorang kakak ni, namanya Risya cerita kenapa dia aktif buat aktiviti outdoor. Dia kata sebab dia sakit tonsil dan dia obes, which is a deadly combination. Doktor dia nak bedah tonsil dia, tapi doktor kata sebab dia obes doktor kata masa operate nanti ada high chances dia berhenti bernafas, then doktor kena tebuk dada dia. Doktor tu cerita pengalaman dia terpaksa tebuk dada patient yang obes masa pembedahan. Walaupun pembedahan tu berjaya, patient tu mati tak sampai setahun sebab jangkitan kuman daripada lubang dekat dada yang doktor tu tebuk. Then kak Risya ni kata dekat Dr, kalau Dr operate dia masa dia obes, then dia berhenti bernafas then doktor tebuk dada dia, dia kata baik doktor make sure dia mati on the spot. Kalau tak dia akan saman doktor tu. Lepas tu doktor tu tangguhkan operation, suruh dia kurus dulu. Sekarang ni dia dah setahun berkecimpung dalam aktiviti outdoor, dan dia dah bersedia untuk dibedah.

Gambar lompat tak jadi lol

#4 Antara benda yang deorang tanya sama-sama deorang ialah gunung mana pernah didaki, dan gunung masa paling best dipanjat. Dan ada yang bagitahu ada kategori gunung deorang suka, misalnya dia suka Gunung Tahan sebab pemandangan, tapi kalau pendakian, dia suka Gunung Angsi. Kalau saya yang tak pernah lepas panjat gunung ni, macam dengar krik-krik jelah kan, tak boleh nak cerita pun gunung masa yang saya suka, apatah lagi suka ikut kategori >.< Ada yang pernah panjat dalam 30 puncak gunung, sementara saya ni 3 puncak gunung pun tak sampai lagi huhuhuhuhu

#5 Latar belakang deorang ni, macam saya cakap tadi, dari macam-macam latar. Ada kerja 7 Eleven bahagian construction aka renovation, ada akauntan pernah kerja Maybank dan sekarang dah jadi Head of Department dekat SOX ke apa tah syarikat telco, kerja maintenance hospital, engineer pembinaan, kerja paramedik, Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) pun ada. Bila kita kenal semua orang ni rasa macam kagum sebab masing-masing daripada profesion yang boleh kata profesional la, tapi masuk hutan ni selamba je takde rasa janggal ke, mengada-ada letih ke badan gatal ke. Pulak tu, kami majoriti perempuan – 7 lelaki, 12 perempuan. Yang perempuannya semua menutup aurat, tapi sempoi dan berfikiran terbuka.

Malam tu, lepas habis taaruf kami bersihkan kanvas tempat makan, then solat jemaah sama-sama. Kali pertama saya solat menghadap laut dan masa tu ya Allah, waktu sujud dan muka mencium kanvas dan sebalik tu ialah pasir, rasa sesuatu yang sangat indah – rasa rendah diri dengan kebesaran Tuhan. Lepas solat, kami ramai-ramai sinsing seluar, masuk laut dengan bukak flash telefon masing-masing. Masa tu seronok gila rasa, macam happy gila macam budak kecik.

Kami tengok ketam naik ke atas darat, buat lubang dekat pasir, lepas tu ada yang dapat tangkap udang. Nak tangkap udang ni waktu suluh cahaya, mata dia akan bersinar warna macam merah jambu. Lepas tu tangkap pakai tangan je. Lepas tangkap kami selfie dengan udang, lepas tu lepaskan balik. Si Amar dapat tangkap ketam, besar jugak ketamnya, dia bawak balik ke kem. Ada nampak anak-anak ikan bermain dekat kaki.

Lepas kami dah habis main dekat laut, balik semula dekat kem, tumpang mandi dekat tandas awam. Bila nak tidur tu, sebab panas, kami yang lelaki ni tidur atas kanvas tak berbumbung. Kali pertama saya tidur sambil mata melihat bintang-bintang dekat langit. Rasa macam nak hidup setiap hari macam tu.

Tapi yang sedihnya kami semua tak dapat tidur sebab nyamuk T.T

Fareez yang pakai repellant pun kena gigit, saya yang tak pakai apa-apa substance lagilah. Bawah selimut pun nyamuk masuk. Mula-mula kami pasang ubat nyamuk sekitar tempat tidur, tapi still nyamuk ada. Last sekali dua tiga orang cabut masuk kereta.
Esok lepas Subuh jemaah, kami panjat Bukit Batu Putih tu. Bukit Batu Putih tak tinggi mana pun, 26 meter je, so pendakian dia sesuailah untuk orang-orang tak fit macam saya (hehehe).

Cuma nak sampai puncak tu, batu-batu dia agak curam dan menakutkan, kalau silap langkah boleh tergolek jugaklah. Kami sampai puncak dalam pukul 7 lebih kot. Bila sampai puncak, barulah nampak kecantikan PD. Serius rupanya ada pantai rahsia yang kami boleh nampak dari puncak Bukit Batu Putih tu. Sebab pantai tu susah nak diakses, takde siapa lepak dekat situ. Pemandangan dia SubhanAllah, cantik. Lepas dah puas ambil gambar selfie wefie dan theyfie, kami pun turun ke pantai yang kami nampak dari atas puncak tadi.

Serius lawa gila! Air dia biru, tak sangka dekat PD ada air sebiru macam tu sekali, orang lain takde, kumpulan kami je ada situ. Lepas tu takde sampah sebab takde orang yang datang sini (malu je rakyat Malaysia, pantai yang cantik mesti banyak sampah). Kami pun makan sambil lepak-lepak, lepas tu si Fareez dah tak tahan dia pergi terjun dalam air dulu.

Lepas makan je saya cabut kasut, terus lari masuk laut. Sekali lari tu terpijak batu karang, terus tersungkur macam dugong. Mula-mula sakit tapak kaki lepas pijak batu karang, tapi ignore je sambil main-main campak lumut dan pasir dekat Fareez. Dalam 15 minit lepas dah puas main air, saya naik tepi pantai. Still tak hilang rasa sakit. Tengok tapak kaki rupanya dah koyak kulit. Besar gila, lepas tu berdarah huuuuu T.T

Di puncak gunung bukit y'alls!

KAMI

Masa tulah datang paramedik, Kak Nina menyelamat hehe. Dia suruh saya cuci luka dengan Dettol yang dia bawak, mula dia cuba tampal dengan plaster tapi sebab tercabut, dia tampal luka dengan surgical grade punya plaster. Dia kata ni untuk sementara je, balik nanti cabut plaster tu dan biar luka tu kering. Sebab dah cedera tu saya sambung makan sambil gosip-gosip je dah tak boleh mandi laut huhuhu. Si Amar tak mandi sekali, tapi dia sempat bancuhkan kami teh.

Lepas tu dia balik awal pergi kenduri katanya. Lepas dah puas makan + mandi + berborak, kami pun balik semula ke pintu masuk Tanjung Tuan tu. Saya lepas cedera tu jalan terdengkut-dengkut terasa darah meleleh dalam kasut T.T deng dahlah baru sehari beli kasut tu. Pulak tu nak sampai pintu masuk Tanjung Tuan tu dahlah kena panjat balik bukit tu. Dekat depan pintu tu kami buat upacara penutupan, mintak maaf apa semua, peluk cium then berpisah.

Pengalaman pergi PD kali ni antara pengalaman camping saya paling best, dan selepas pengajian dekat U, yang ni paling best (sebab baru first time camping lepas habis U lol). Sebab tulah rasa excited nak tulis. Dengan kenal orang yang macam-macam, buat aktiviti macam-macam, makanan yang best, memang terkenang-kenang aktiviti kali ni.

Itu jelah kot nak update untuk kali ni. Lain kali kalau ada saya pergi buat aktiviti outdoor saya update OK!

P/S: Kaki saya yang cedera masih belum sembuh, lepas tu kena perli dengan bos dekat ofis  sebab jalan terhenjut-henjut. “Tulah, panjat gunung lagi!” dia kata T.T